środa, 28 marca 2012

Technologia Krawiectwa Damskiego Miarowego

Szyć nauczyłam się sama, podglądając babcię i mamę. Trochę wiedzy teoretycznej zdobyłam w szkole. w praktyce bardzo dużo nauczyła mnie koleżanka, która skończyła technikum kraiwieckie, lubiła i umiała szyć.

Niemniej jednak, ciągle mam wrażenie, że brakuje mi wiedzy i technologii. Od czasu do czasu kupuję więc książki, bardzo często są to stare podręczniki do szkół zawodowych.

Tak było i tym razem. Upolowałam na allegro dwie książki:
"Technologia Krawiectwa Damskiego Miarowego Lekkiego"  W. Jackiewicz, E.Kobielska z 1960 roku
"Technologia Krawiectwa Damskiego Mairowego Ciężkiego" Stanisław Czwartosz z 1959 roku


Postanowiłam podzielić się z Wami moimi wrażeniami z lektury, może komuś pomogą w podjęciu decyzji o zakupie.

Zacznijmy więc od krawiectwa lekkiego
W książce znajdziemy sporo bardzo przydatnych informacji dotyczących przygotowania form do kroju, np. jak zdjąć miarę, tabele przeciętnych wymiarów, wpływ sylwetki na dobór fasonu itp.
Jako, że nie jest to podręcznik dotyczący tworzenia konstrukcji - nie ma tutaj szczegółowych informcacji o tym, jak przygotowuje się poszczególne formy odzieży. Jest za to rozdział poświęcony krojeniu tkanin, a także rozdział dedykowany szyciu ręcznemu. Sporo z tych informacji jest dla mnie bardzo ciekawych, i porządkujących wiedzę.
Kolejny dział, jest poświecony maszynom szwalniczym i może być przydatny jedynie dla pasjonatów historii techniki :) bądź dla tych, którzy koniecznie chcą wiedzieć jak i dlaczego maszyna działa tak jak działa.
Najciekwasza dla mnie częśc książki dotyczy wykonania poszczególnych elemntów odzieży typu kieszenie, karczki, zaszewki, falbanki itd. Jest tu sporo rusunków technicznych i praktycznych informacji. Znajdziemy tu także informacje dotyczące pierwszej i drugiej miary, najczęściej wsytępujących wówczas problemów i sposobów jak sobie z nimi poradzić - rozdział krótki, ale treściwy.
Następnie przechodzimy do informacji na temat prasowania i dekatyzowania tkanin oraz naprawiania odzieży.  Na tym końsczą sie interesujące mnie osobiście tematy - ale może ktoś z Was szuka takich informacji, więc piszę - jest jeszcze rozdział o technicznym normowaniu pracy - czyli o podziale czasu roboczego, przygotowaniu produkcji masowej, organizacji produkcji i kontroli technicznej, najczęstszych błędach, kalkulacji kosztów oraz uwaga  - o sposobach ich obniżki.

I tak płynnie przechodzimy do krawiectwa ciężkiego.
Książka jest skonstruowana podobnie do porzedniej - są tu więc informacje na temat wyposażenia pracowni, podstawowych szwów ręcznych, maszyn szwalniczych i wykonania poszczególnych elementów. Ten ostatni temat jest potraktowany bardzo poważnie i jest tu  dużo naprawdę interesujących szczegółów i rysunków. Duży nacisk w ksiązce, w odróżnieniu od porzedniej, został położony na konstrukcję odzieży - poza informacjami o budowie ciała i zdejmowaniu miary znajdziemy tu bardzo konkretne instrukcje do wykonania konstrukcji: spodni, spódnicy, bluzy i wiatrówek, marynarki chłopięcej, płaszcyków dziecięcych oraz płaszczy i żakietów damskich. Są także informacje o krojeniu tkanin oraz krojeniu dodatków.
Dla zainteresowanych - znajdziecie tutaj także informcaje o normowaniu pracy, przygtowaniu produkcji kontroli jakości, a także o poprawianu błędów i prowadzeniu dokumentacji wytwórczej.

Miom zdaniem książka ciekawa, warta wydanych na nią pieniędzy (zapłaciłam 21.50 za obie). Dużo przydatnych i praktycznych informacji, napisana zrozumiałym językiem, z ciekawymi rysunkami i opisami - doskonała dla spragnionych wiedzy pasjonatów krawiectwa. Mam wrażenia napisana przez osoby znające temat od strony praktycznej.

Polecam,
Kasia





4 komentarze:

  1. Cena najlepsza, dla jednego to stare śmieci, a dla drugiego cenne źródło informacji. Wczoraj np. kupiłam "Kulisy kroju i szycia. Odzież dla dzieci" za całe 3 zł... z kosztami wysyłki wyjdzie mi ok. 10 zł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też lubię te stare książki. Mam wrażenie, że jest w nich więcej informacji i nie są zapchane bezsensownymi zdjęciami. Ostatnio na targu staroci dorwałem Krój i modelowanie odzieży damskiej lekkiej oraz Krój i modelowanie odzieży męskiej i chłopięcej, za całe 4 zł sztuka. Książki nie zniszczone, w idealnym stanie i z mnóstwem informacji!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja najwięcej nauczyłam się z takiej biało-niebieskiej książki o szyciu wydanej przez Łucznika - w końcu umiem zrobić wpuszczane kieszenie :).

    OdpowiedzUsuń
  4. WOW WOW WOW...ale fajny ten blog, ciekawe dlaczego dopiero teraz Cię odkryłam...będę tu stałą bywalczynią ( również Kasia, i także samouk :) ) Aha, od jutra zacznę polowanie na stare książki!!!

    OdpowiedzUsuń